..

:: Ahlan Wasahlan

Ahlan Wasahlan Ke Blog Ukhti Hazwani .. Moga Mendapat Faedah .. :)

blog moods


sahabatku

Tuesday, April 12, 2011

sedar dan berubahlah...

Bismillahirrahmanirrahim..
ku mulakan bicara kali ini dengan mengucapkan rasa syukur pada Ilahi kerana masih memberi kesempatan buat diriku untuk menghimpun mutiara jernih dr alam ciptaanNYA..untuk bekalan di akhirat nanti..ku memohon pada ALLAH agar sntiasa memelihara diriku di dalam rahmatNYA agar tidak terhanyut oleh arus noda dunia yg semakin menggila saat ini..Ingin ku kongsi beberapa kisah yg mmbwa makna yg amat dlm untuk aku dlm menentukan perjalanan dan acuan hidupku dalam menikmati dunia ciptaan ALLAH ini..
mari sama2 memuhasabah diri..mengisi hati dengan rasa cinta terhadap Ilahi..

Kisah 1
suati hari di zaman persekolahan.."perhatian kepada semua pelajar..semua pelajar akan terlibat dengan Kem Pengurusan Jenazah yg akan dilancarkan oleh pihak sekolah pd keesokan hri...oleh itu..semua pelajar wajib hadir.."..
Esoknya..semua pelajar bergerak ke dewan besar untuk mendengar ceramah tentang selok belok pengurusan jenazah..segalanya diterangkan secara teori dengan bantuan LCD dan laptop..kaedah menguruskan jenazah yg berpenyakit..cara memandikan..berapa meter kain kapan yg digunakan..kapur barus..air mawar..semuanya diterangkan dengan sempurna..selepas itu..pelajar lelaki dan perempuan diasingkan untuk menjalankan aktiviti memandikan dan mengapankan jenazah secara praktikal...tp..utk pihak prmpuan cara mengapankan shj dipraktikkan...utk menerskan perjalanan kem..seorang pelajar diperlukan..semuanya kelihatan takut2..lantas aku merelakan diri untuk dikapankan..
permulaanya..aku dipakaikan telekung dan dibaringkan...tmbul rasa takut dalam diri..ya ALLAH..cmnie la perasaan bila nak mati yaaa...hurmm...kemudian aku dikapankan...selapis demi selapis kain kapan digunakan..bau air mawar..aku tkut..air mataku mengalir...
adakah aku akan mati dengan amalan yg tidak sempurna..
adkh aku akn mati sdgkan amalanku trlalu sdkt..
adkah layak kakiku dijejakkan ke syurga..
adkh masih ada waktu utk aku berubh...
ya ALLAH...aku takut untuk bertemu malaikatmu...
aku terus menangis..
aku tidak bersedia utk menghadapi saat2 itu...
aku memasang tekad untuk berubah..



Kisah 2

"Salam Maal Hijrah ya ustazah.."
"Salam Maal Hijrah kembali..moga hijrah kali ini akan membawa HIJRAH yg lebih besar kpd diri anak2 didik ummi yg tersayang sblom ank2 ummi mlngkah keluar dr alam persekolahan ini yaa...
Lama aku merenung msj pndek ttp mmbwa mkna yg amat mndlam itu..
yaa...aku perlu berubah..berubh agr mnjd yg lbih baik..
berubah mnjd hamba yg diredhai..
berubah mnjd insan yg disenangi..
berubah agr lbih mantap akhlak dan akidah dalam diri...
berubah dan berusaha mnjd muslimah yg sejati..
segalanya memerlukan pengorbanan..
dan episod bru harus dimulakan...
"....aku ingin bebas dari selaput kejahilan yang menyeksakan..kurniakanku kekuatan dengan sayap keimanan...aku akan terbang menggapai kebebasan...di sisi TUHAN sahajalah terdapat ketenangan..."
 
 

No comments: